Stora steg

Alla inlägg under mars 2011

Av Madelene - 9 mars 2011 07:05

i dag igen.

Ska å träffa föräldra gruppen i dag. å barnmorskan har tagit i en förläsare som skulle komma också så de bli trevligt.

Nu lite frukost och sen i väg.

Var å letade en ny munk tröja i går , men hittade ingen för det fanns typ bara tre stycken att välja bland, mycket konstigt.


Hej

Av Madelene - 8 mars 2011 18:36

Svara på lite frågor här på bloggen.


1.  Gallbesvären eller vad det nu är (läkarna vet ej) har jag nu sluppit i två veckor, så håller alla tummar och tår att det är över nu.


2. Orken nu för tiden kommer och går visa dagar orkar jag mer och andra dagar , tar jag mig knappt upp ur sängen. Vet inte vad det beror på riktigt.


3. En pojke är det vi ska få, men man kan ju aldrig vara hundra % säker.


4. Gör inga naglar just nu , kan inte med lukten och har inte orken att gör dem häller. Så därför skriver jag inget om det och inga bilder kommer häller upp här på bloggen.


5. Alla mina värden ser bra ut när jag är hos barnmorskan , men det är ju klart att det är olika för alla även för er som inte är op. Det ända som jag troligen kommer behöva kompletar är järn .. för det har sjunkit lite de sista två gångerna men än så länge är det bra.


6. Jag går fortfarande ner i vikt, fast jag är gravid ,men jag står visa veckor helt stilla och sen kan jag gått ner veckan efter det. har gått ner 10 kg sen jag fick veta att jag var gravid i september.


De var lite svar det , fortsätt gärna att fråga hur mycket ni vill.


Jo Theres jag skulle behöva skicka Jakita till dig på tränings läger när jag nu inte orkar göra slut på henne själv.

Av Madelene - 8 mars 2011 18:21

Kyckling wok.


2 personer.


2 kycklingfiler , strimlade.

5 champinjoner , strimlade

2 schalotten lökar ,rivna direkt i pannan.

Brocoli , ärtor , hericoverts efter behag.

1/2 burk bambuskott.

2tsk soja

1 msk chili sås.

1 tsk pressad lime eller citron.

1/2 dl vatten

4 vitlöks klyftor.

1tsk ingefär

1tsk paprika pulver.

1tsk cayannpeppar

1tsk fisksås

1 ägg

smör / olja till stekning.

salt och svart peppar efter behag.

Koka ris.


1. stek champinjoner , den rivna löken och 2 pressade vitlökar tillsammans


2. Stek sen kyckling och krydda med cayanpeppar , paprika pulvret , ingefäran och 2 pressade vitlökar.


3.Häll sen bambuskotten , brocolin , ärtorna , hericovertsen , champinjon blandningen ner i pannan med kycklingen. och bland ihop vattnet, limen, soyan ,chilisåsen och fisk såsen. Å häll det över kyckling blandningen.


4. Innan servering häll ett omrört ägg över blandningen  rör om och värm upp  å servera.


Lycka till..



Av Madelene - 8 mars 2011 10:53

ni får recept och utlåtande efter middagen..

fan denna dag började helt upp och ner. drömmt mardömar om recident evil igen.. jävla skit sen så har jag och vovven bråkat.. så hon är nu till salu om någon är intresserad av denna envisa samojed.  Undra om man kan få stöd familj för hunden ??

sen så efter våran morgon promenad som då inte gick så bra .. så var jag helt slut och då skulle jag börja göra frukost åt mig själv och henne.. var så slut att jag fick sitta på en stol för att kunna hälla upp filet och dela mackan. å vad tror ni då att jag lyckas med tappa hela osten som då rullar runt över hela köket med en vit galning efter som vill äta upp den.. å slut som jag var så lyckades jag ändå fånga den och trycka in den i kylen igen... å då känner jag mig arg ocg irri.. å skricker till åt Jakita och undra vad hon enns gör i köket.. å hon tittar på mig med bedjande blick och då kommer jag ju på hon väntar ju på sin frukost. ak vad dåligt samvete jag fick då att jag blev irri på henne bara för att jag mår dåligt själv.. suck..


Så hoppas att resten av dagen blir bättre.. nu ska jag lägga mig och vila en stund inna Dh börjar..

Av Madelene - 7 mars 2011 17:52

Denna vecka och troligen nästa vecka ska vi bara äta thai mat till middag och jag tänkte vara vänlig och dela med mig av alla god recept, så att ni där hemma som har ide torka på vad ni ska göra för middag kan få tips på goda enkla rätter.

Denna rätt har jag skrivit om tidigare.. men den är så god och lätt att göra så här kommer den igen.


Thailändsk lax å nudlar. tar ca 20 minuter att göra.

 

4personer.

120g ägg nudlar

3 vitlöksklyftor , pressade

2 tsk skalade och hackad ingefära

1 stjälk citrongräs , finhackad

2tsk olja

400g laxfile skurna i tärningar ca 2cm

5 salladslökar , hackade

5tsk soja

2msk sweet chilisås. Vi använde thai chili från ica.

2msk hackad färsk koriander

Salt och svartpeppar,

  • Lägg nudlarna i kokande vatten , låt dem koka 4 minuter och låt dem rinna av.
  • Fräs vitlök , ingefära och citrongräs i olja i pannan ett par minuter.
  • Lägg i lax bitarna och stek dem i 4-5 minuter.
  • Tillsätt salladslök , soja , sweet chili och 4 msk vatten i pannan, låt allt koka på svag värme 3-4 minuter.
  • Lägg i nudlarna och bland om så de täcks med kryddsåsen , smaka av och salta och peppra efter smak. Strö över koriander.
Av Madelene - 7 mars 2011 08:43

Tiden går så långsamt fram, i dag har jag gott 30 hela veckor av min graviditet.  

  • Du är i vecka 31.
    Du har gått 30 fulla veckor
  • Du är i 7:e kalendermånaden.
     Du är i trimester tre.
    Beräknat förlossningsdatum Sön 15 maj 2011

Har haft tur/ätit rätt nu i två veckor i morgon för att vara exakt, å jag har inte haft ett ända sjukhus besök, får hålla tummarna att det fortsätter i dessa banor.

Magnus han har precis åkt och jobbat .. men innan han åkte åt vi frukost tillsammans, mycket trevligt att slippa sitta själv å äta som man annars gör.

Helgen den har innehållit firande av min Morfar som fyllde 70 år , Innhandling av nya kläder till Magnus och en jätte jätte fin dräkt till Edwin.

Har även hunnit gör Magnus mammas naglar åå dem vart sjukt snygga enligt mig (tyvärr ingen bild) gjorde dem blå med stenar.


Ja i morgon skulle vi ha åkt till andra sidan jordklotet , å badat, druckit drinkar och haft det  mysigt, men i stället ska vi sitta här och räkna ner för snart kommer det lilla monstret äntligen till oss.. längtar så sjukt mycket i bland att det gör ont.


  Just nu i graviditet mår jag:

Illa ofta, i bland efter jag ätit men i bland också bara av att jag rör mig.

Känner mig pigg och tror att jag orkar saker och så börjar jag t.ex dammsuga å sen ligger jag död på soffan efter att ha dammsugit ett rum.

Magen syns och i bland är det ”knölar” som sticker ut här och var i går var det nog en rumpa som syendes hahaha.

Har ganska mycket foglossningar, har svårt att ligga på sida i bland för att det går ont, men den smärtan är då inget att tala om, så oftast ligger ändå som jag vill.

Händer och fötter har börjat domna bort på nätterna.


Sist vi var hos barnmorskan så var hjärta ljuden 148 och magen 29cm.

de andra gångerna har hjärtat varit 134 och magen 26cm och inne på sunderbyn var hans hjärta 125. men då hade vi fått morfin.


Var på Baby kväll på Barnen hus i torsdags å hjälp vad folk var tokiga , vi köpte inget för det var inget vi ville ha som var nedsatt pris på , men folk var som galna. De sprang runt med kartonger (två , tre av samma sort).

Sen så har vi även börjat i föräldra grupp för första föderskor, de är fyra par + oss. vi träffas varje onsdag. Det har bara varit en gång , men det var riktigt trevligt. Jag är yngst av alla och den som äldst är 45år.

 Vatten gympan har jag inte vart på nu ett tag , men tänkte att jag skulle gå i morgon om Magnus hinner hem från Kiruna så jag kan åka.

De var väl en lite upp date det..

Presentation

Edwin

    Min sonTräsk ungen                    Edwin som föddes

den 28/5-2011.

Vägde 4160g

52.5cm lång

Edwin gillar att bada och prata , skrattar mycket och är nöjd för det mesta

Älsklingen

ca 50 mil = 1 miljon steg. startade 29/6

Dagar sen operationen

Viktminskning

- 5kg avklarat 1/12-2009
-10kg avklarat 14/12-2009
-15kg avklarat 8/1-2010
-20kg avklarat 13/2-2010
-25kg avklarat 20/3-2010
-30kg avklarat 17/4-2010
-35kg avklarat 22/5-2010
-40kg avklarat 26/6-2010
-45kg avklarat 17/7-2010
-50kg avklarat 6/11-2010
-55kg avklarat 12/3-2011Gravid
-60kg avklarat 31/5-2011
-65kg
-70kg
-75kg
-80kg
.......

Fråga mig

2 besvarade frågor

Översätt

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10 11
12
13
14 15 16 17
18
19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik

Bodywork

Följ min blogg


Ovido - Quiz & Flashcards